نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2022
-
الف
+

«عبدالناصر صوابی»: امیدوارم هنر تذهیب بتواند جایگاه خود در افغانستان را به دست بیاورد

استاد «عبدالناصر صوابی» نقاش هراتی از وضعیت هنر تذهیب  طی سه دهه اخیر در افغانستان گفت.

به گزارش آی فیلم 2، استاد «عبدالناصر صوابی» نقاش هراتی با حضور در برنامه مجازی «جان پدر کجاستی» به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران، درباره وضعیت هنر تذهیب در سه دهه اخیر افغانستان صحبت کرد. 

استاد «عبدالناصر صوابی» گفت: در این سه دهه اخیر حداقل کارهایی که شده این است که امروز به ارزش های هنر افغانستان نگاه بسیار نو و بکری شده است. تقریبا در سه دهه اخیر تعدادی از هنرمندان نگاه متفاوتی که می خواستند آغاز کنند این بود که تذهیب دیگر به عنوان یک هنر جانبی و تزیینی نباشد و باید مستقلانه شناخته شود. 

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که در طول این سه دهه سعی شده در هنر تذهیب مطالبی بیان شود. امروز سعی شده تا این هنر به تنهایی به عنوان یک هنر تعریف شود. 

استاد صوابی با ابراز امیدواری نسبت به آینده هنر تذهیب در افغانستان، گفت: امیدوارم هنر تذهیب بتواند جایگاه خود را باز کند، هرچند که امروز این هنر در دانشگاه های افغانستان نیز تدریس می شود اما امیدوارم بتوانیم به زودی از این جزیره بیرون شویم و به جاهای دیگر راه پیدا کنیم و این هنر بکر و ناب را به نمایش بگذاریم. 

استاد «عبدالناصر صوابی» همچنین درخصوص تحقیقات خود بر روی سنگ قبرهای شاهزادگان تیموری در هرات، گفت: من سه سال تحقیق میدانی بر روی سنگ قبرهای های شاهزادگان تیموری در هرات داشتم. ناگفته نماند که آثار به جا مانده از دوره تیموری در هرات آثار بسیار ناب و دست ناخورده ای است که تاهنوز نیاز دارد روی آن ها تحقیق و بررسی شود.  

وی ادامه داد: این آثار از دوران تیموری خود یک مکتب هستند که هر کسی که بخواهد هنر تذهیب را بیاموزد می تواند آن را مطالعه کرده و با توجه به قرینه ها و تنازل های موجود بر روی آن متوجه شگفتی های زیادی شود. 

استاد «عبدالناصر صوابی» نقاشی هراتی متولد ۱۳۵۳ خورشیدی در هرات، دانش آموخته رشته مینیاتور، تذهیب و هنر مدرن می باشد.

وی رئیس مرکز تحقیقات هنری کهن دیار و استاد دانشکده هنر دانشگاه هرات است که بیش از 30 سال است که کارهای مینیاتور و تذهیب انجام می دهد.

استاد صوابی تجربه برگزاری و حضور در نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی، کسب عناوین برتر در مسابقات و جشنواره ها، تالیفات متعدد در زمینه نقاشی و مینیاتور را دارد. 

گفتنی است هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، شنبه 22 قوس(آذر) به صورت مجازی افتتاح شده و تا 28 قوس(آذر) ادامه دارد.

بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

بیشتر بخوانید :

پیام «غلامعلی حداد عادل» به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

داکتر «علی اکبر صالحی»: میان ایران و افغانستان به لحاظ فرهنگی هیچ مرزی وجود ندارد

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان  

م ح

نظر شما
ارسال نظر